Verkkokaupan osuus kaikesta kaupankäynnistä on ollut kasvamaan päin. Varsinkin korona-aika sai ihmiset viimeistään löytämään verkkokaupat. Nykyään netistä voi ostaa mitä tahansa aina autoista ruokaan. Kaikkien päivittäistavaroiden tilaaminen onnistuu verkkokaupasta, mikä helpottaa huomattavasti arkea. Yritykset ovat joutuneet panostamaan verkkokauppoihin, niiden toimintavarmuuteen ja helppoon käytettävyyteen. Verkkokauppoihin panostetaan jopa enemmän kuin kivijalkamyymälöihin. Se on ymmärrettävää, sillä suuri osa kaupasta tapahtuu tällä hetkellä virtuaalisesti. Esimerkki hyvästä verkkokaupasta on Zoo, sillä sieltä löytyy kaikki, mitä lemmikinomistaja tarvitsee. Zoo on myös helppokäyttöinen sivusto. Vaikka verkkokaupoista ostaminen ei olisi itselle kovin tuttua, Zoo on sellainen verkkokauppa, jossa ostaminen on tehty mahdollisimman helpoksi. Verkkokauppa osaa ikään kuin neuvoa eteenpäin, jolloin asiakas voi pian huomata olevansa kassalla kaikkien ostostensa kanssa. Se on erinomainen esimerkki hyvästä verkkokaupasta, jonne asiakkaat palaavat mielellään kerta toisensa jälkeen.
Verkkosivujen ulkonäöllä on merkitystä
Verkkokaupan kohdalla ulkonäöllä ja väreillä eli designilla on merkitystä. Verkkokaupan ei tulisi olla liian täynnä grafiikkaa ja värejä, koska silloin siitä tulee rauhaton vaikutelma ja haluamiaan tuotteita voi olla vaikea löytää. Hyvä verkkokauppa on siis käytännössä katsoen aika yksinkertainen ja keskittyy olennaiseen. Toki kuvat ovat tärkeitä ja luovat miellyttävän ostokokemuksen. Myös kuvien kanssa pitää kuitenkin säilyttää maltti, jotta ne eivät vie liikaa huomiota päätarkoitukselta eli tuotteilta ja palveluilta. Kuvia ja grafiikkaa voi siis olla liikaa, ja silloin ostoprosessi voi hankaloitua. Ulkonäön osalta kaikista tärkeintä on pitää huoli siitä, että kategoriat ovat helposti löydettävissä. Kuluttajat nimittäin etsivät ostettavia tuotteita eri kategorioiden alta. Kun kategoriat on järjestetty kätevästi ja ne ovat helposti löydettävissä, palaavat kuluttajan takaisin aina uudelleen, koska verkkokaupassa on niin mukavaa tehdä ostoksia.
Tarjoa monipuolisesti maksutapoja sekä helppo palautus
Enää pelkkä pankki- tai luottokortilla tai verkkopankissa maksaminen ei riitä, vaan jotta verkkokauppa olisi kilpailukykyinen, tulee sillä olla käytössään useampia maksutapoja. Klarna on hyvä palvelu, jota monet suomalaiset käyttävät mielellään. Klarnan avulla laskulle saa enemmän maksuaikaa ja Klarnan avulla maksun voi myös halutessaan pilkkoa osiin. Se on siis kaikin puolin kätevä palvelu, jonka kanssa verkkokaupan kannattaa sopia sopimus. Kun sinä pystyt tarjoamaan Klarnaa asiakkaillesi, voit olettaa myyntisi kasvavan. Toki yritys voi tarjota myös itsenäisesti laskutusmahdollisuutta. Jos sinun on mahdollista hoitaa verkkokaupan laskutus itsenäisesti, säästää se tietysti jonkin verran rahaa. Toisaalta se taas vaatii enemmän resursseja yritykseltä, joten tätä seikkaa kannattaa pohtia. Lisäksi hyvä verkkokauppa on tehnyt palauttamisen mahdollisimman helpoksi kuluttajalle. Kun palauttaminen hoituu melkein kuin itsestään, ei kuluttajan tarvitse pelätä tekevänsä vääränlaisia ostoksia. Jos ostettu tuote ei olekaan sopiva, tulisi se voida palauttaa ja vaihtaa toiseen ilmaiseksi.